Klachtenregeling

Wij streven ernaar om aan al uw wensen en behoeften tegemoet te komen, met betrekking tot de opvang en opvoeding van uw kind. Het kan echter voorkomen dat u ergens niet tevreden over bent.

Kinderdagverblijf ‘t Schelpje is aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen.

Interne en externe klachtenregeling

Als u klachten heeft, kunt u ze bespreken met een medewerker of met de directie of assistent leidinggevende. Komt u er niet uit, dan kunt u een schriftelijke klacht indienen bij de kinderopvangorganisatie, volgens de interne klachtenprocedure van de organisatie. De kinderopvangorganisatie moet de klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht van de ouders brengen.

Als men er onderling niet uitkomt, kan een geschil vanaf 1 januari 2016 worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen. Bij het klachtenloket Kinderopvang dat is verbonden aan de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen wordt eerst geprobeerd om de klacht op te lossen door het geven van informatie, advies, bemiddeling of mediation.

Ouders kunnen een geschil indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen als:
– De kinderopvangorganisatie niet binnen 6 weken heeft gereageerd op de schriftelijke klacht.
– De ouders en de kinderopvangorganisatie het niet binnen 6 weken eens zijn geworden over de afhandeling van een klacht.
– De kinderopvangorganisatie geen adequate klachtenregeling heeft.

In uitzondering op het bovenstaande mogen ouders meteen een geschil indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen als in redelijkheid niet van ouders kan worden verlangd dat zij onder de gegeven omstandigheden een klacht indienen bij de kinderopvangorganisatie. Dit kan bijvoorbeeld bij klachten over intimidatie of wanneer ouders bang zijn dat het voorleggen van hun klacht vervelende repercussies kan hebben. De Geschillencommissie beoordeelt in individuele gevallen of aan de voorwaarden hiervoor wordt voldaan.

Oudercommissies kunnen vanaf 1 januari 2016 een geschil over de toepassing van het adviesrecht direct voorleggen aan de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen. De Geschillencommissie toetst in deze gevallen of de kinderopvangorganisatie in redelijkheid heeft gehandeld.

De Geschillencommissie moet binnen 6 weken uitspraak doen. In de meeste gevallen zal de Geschillencommissie sneller een uitspraak doen. Indien nodig zal de Commissie een versnelde procedure volgen. De uitspraken van de Geschillencommissie zijn bindend voor zowel de ouders en oudercommissie als de aangesloten kinderopvangorganisatie. De Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen publiceert geanonimiseerde uitspraken op haar website.
Interne Klachtenregeling
Een klacht kunt u mondeling of schriftelijk indienen. Een klacht kan gaan over een medewerker of over de organisatie. Gedacht kan worden aan:
• Klachten over de omgang met ouder/kind
• Klachten over verzorging van uw kind
• Klachten over het aanbod en/of het pedagogisch handelen
• Klachten over het niet nakomen van afspraken
Als u mondeling of schriftelijk een klacht indient, geef dan aan:
• Wat de reden is van de klacht
• Waarover of over wie u een klacht wilt indienen
• Wat u wilt bereiken met het indienen van de klacht
• Wat al gedaan is om tot een oplossing te komen

Interne klachtenprocedure
U richt zich met uw klacht eerst tot de betrokken medewerker. De betreffende persoon probeert de klacht in overleg met u op te lossen.

Wordt de klacht niet naar uw tevredenheid opgelost of gaat de klacht over de organisatie dan richt u zich tot de directie van kinderdagverblijf ’t Schelpje. Die probeert de klacht in overleg met u en de betrokken medewerker op te lossen.
Als uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost of als u zich met uw klacht niet rechtstreeks tot de medewerkers wilt wenden, dan kunt uw de klacht schriftelijk indienen bij de directie.

Het behandelen van klachten
Bij het mondeling indienen van een klacht wordt u verteld wat er gedaan wordt om de klacht te behandelen en hoeveel tijd er nodig is om de klacht in behandeling te nemen. Dit wordt schriftelijk bevestigd. Bij een schriftelijke klacht ontvangt u binnen vijf werkdagen een ontvangstbevestiging. Waar tevens in vermeld staat wat er gedaan wordt (maatregelen) om de klacht te behandelen en binnen welke termijn, maximaal 6 weken, de klacht afgehandeld dient te zijn. Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Kinderdagverblijf ‘t Schelpje streeft ernaar de klacht binnen een maand af te handelen.

Interne klachtenregeling

Een klacht kunt u mondeling of schriftelijk indienen.

Een klacht kan gaan over een medewerker of over de organisatie. Gedacht kan worden aan:

  • Klachten over de omgang met ouder/kind
  • Klachten over verzorging van uw kind
  • Klachten over het aanbod en/of het pedagogisch handelen
  • Klachten over het niet nakomen van afspraken

Als u mondeling of schriftelijk een klacht indient, geef dan aan:

  • Wat te reden is van de klacht
  • Waarover of over wie u een klacht wilt indienen
  • Wat u wilt bereiken met het indienen van de klacht
  • Wat al gedaan is om tot een oplossing te komen

Fan van de natuurtuin

Mijn zoon is fan van de natuurtuin, alleen niet als het koud is en regent (wat hij overigens niet van een vreemde heeft). Het is toch geweldig om (via de ouder-app) te zien hoe de pedagogisch medewerkers hem keer op keer toch even lachend en spelend naar buiten weten te krijgen. In de zomer pluk ik eind van de dag een fanatiek zandmannetje uit de natuurtuin, want ook aan de nodige zonnebrand wordt gedacht. Dat vind ik dan zó mooi, dan mag hij zich helemaal uitleven en een beetje viezigheid hier en daar maakt mij dan helemaal niks uit

Moeder van een zandmannetje

Een vast team

Waar wij als ouders al jaren zeer tevreden over zijn bij dit kleinschalige kinderdagverblijf, is het vaste team aan medewerkers wat zich bezighoudt met de kinderen. Dochterlief kent inmiddels ontzettend veel namen, zowel van de juffen als van de kindjes in de groep. Het geborgen karakter van deze opvangplek uit zich in een kind wat bij voorkeur pas mee naar huis gaat ná het opruimen en een knuffel-met-aanloop-naar-juf. We zoeken zelfs overigens nog een manier om dat opruimen thuis ook populair te maken, maar dat is tot op heden nog niet gelukt…

Ouders van Gwen

Meer dan tevreden!

Een heel fijn en persoonlijk kinderdagverblijf waar ik alweer meer dan 6 jaar kom met mijn 3 meiden. De juffen hebben stuk voor stuk zoveel oprechte liefde voor je kinderen, dat is gewoon wat je wil als je zelf aan het werk bent. Ik heb de indruk dat personeel heel goed gescreend wordt en echt moet passen binnen het team. Ik laat mijn meisjes met een gerust hart achter en weet dan dat ze een leuke dag zullen hebben. Zo fijn ook om dat te kunnen volgen in de app!

Evelien

Actief bezig met de ouder App

We willen jullie even een complimentje geven. We zijn echt super tevreden over jullie! Onze dochter gaat met zoveel plezier naar school, en thuis heeft ze het ook alleen maar over jullie en dan straalt ze! Prachtig om te zien! Er zijn de laatste tijd erg weinig wisselingen met personeel, en als er dan een keer geen vaste medewerker is, zorgen jullie voor lieve en betrokken vervanging! Ook zijn jullie actief bezig met de app en foto’s maken. Echt super leuk! En wij vinden het fijn dat jullie zo betrokken zijn bij de spraakontwikkeling van Fleur. Kortom: Alles bij elkaar waarderen wij zeer!

Ouders Kindje zeepaardjes

Keuze tussen verticale en horizontale groep

Voor onze zoon konden we kiezen tussen een horizontale (baby)groep of verticale groep waarbij hij ook bij oudere kindjes in de groep zou komen. Fijn dat ondanks de kleinschaligheid van de opvang deze keuzemogelijkheid er toch óók nog is. We kozen overigens voor de babygroep, aangezien meneer thuis al genoeg grote kinderen om zich heen heeft en bij het Schelpje dan echt even tot rust kan komen. ‘Lopers’ schuiven van de baby’s door naar de volgende groep. Die regel is overigens flexibel hebben we vernomen, mocht hij z’n zus achterna gaan en binnen 10 maanden al door het hele pand rondstampen

Maaike & Bas

all inclusive

Toen ik op zoek was naar kinderopvang sprong ’t Schelpje er gelijk uit. ’t Schelpje is kleinschalig en bestaat uit een warm en gezellig team die er alles aan doet om je kind(eren) een fijne dag te laten hebben. Verder vind ik het heel fijn dat ’t Schelpje ruime openingstijden heeft. Er is een grote natuurtuin met een moestuin, de thema’s worden ruim opgezet en de kinderen krijgen tussen de middag verse groentesoep. De eerste dag was natuurlijk best spannend. Doordat ik het ritme van mijn zoon kon volgen via de app en mij gezegd was dat ik altijd mocht bellen voelde het gelijk vertrouwd. Ik ben heel tevreden met de opvang van mijn kinderen, inmiddels is die eerste dag alweer 7 jaar geleden.

moeder van 2 zoons

Altijd een feestje

Één keer in de week gaat ons zoontje (14mnd) naar het Schelpje en iedere keer is het weer een groot feest. Knutselen, spelen, tekenen, zingen en lekker spelen met leeftijdsgenootjes. Ze komen veel buiten wat erg fijn is, en de juffen zijn stuk voor stuk schatten. Heel erg blij dat wij hebben gekozen voor het Schelpje!

Nikki Tuinenburg

2e thuis voor onze jongens

In 2015 hebben we gekozen voor ’t Schelpje en daar zijn we nog steeds heel blij mee. We zijn gevallen voor de enorme ruimte en vriendelijke ontvangst. ’t Schelpje is een zeer kindvriendelijk, gezellig en mooi verblijf. Naast het binnen verblijf is er ook veel aandacht besteed aan de prachtige natuurtuin. Er is voldoende ruimte voor de kinderen om rond te banjeren, dingen te ontdekken en zelfs aan tuinieren wordt gedaan. De persoonlijke benadering en bekwame medewerkers geeft een vertrouwd gevoel. Elke keer komen onze kinderen enthousiast thuis, hebben leuke activiteiten gedaan en zijn gek van de juffen. Er zijn themaweken, activiteiten buiten de deur, muziekles, dansles en zo nu en dan trainingen voor ouders. Inmiddels zitten ze op de BSO en gaan nog steeds elke keer met plezier naar ’t Schelpje.

Zuhal & Deniz

De dansles is favoriet!

Wij hebben drie jonge kinderen op het kinderdagverblijf rondlopen (/-kruipen) en maken regelmatig gebruik van de faciliteiten die ons geboden worden. De laatste tijd starten de kids vaak vroeg om bij juf te ontbijten, scheelt ons veel tijd bij het ochtendritueel en zo kunnen we ze wat eerder oppikken. Is overigens niet persé nodig, aangezien het Schelpje ook nog eens tot 7 uur open is en je ook je avondeten mee mag geven. We hebben al een aantal keer gebruik gemaakt van de service van de kapper op locatie, en de dansles is hier favoriet!

Ouders van 3

Voelt als thuiskomen

Nu vanaf december bij ’t schelpje. Niets dan lof! Voelt als thuiskomen. Zeer warme benadering naar de kindjes en ouders toe. Doen veel met de kinderen, elke dag is een feestje. Mijn meiden staat s’morgens te springen om weer heen te gaan.

Linda Floris