Algemene Voorwaarden Kinderdagverblijf ’t Schelpje
Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: – ‘t Schelpje: Kinderdagverblijf ’t Schelpje B.V., gevestigd te Albert Soncklaan 9, 1701 BX Heerhugowaard. – Kinderdagverblijf: Het door ’t Schelpje B.V. geëxploiteerde kinderdagverblijf. Het bedrijfsmatig tegen vergoeding verzorgen en opvoeden van kinderen en het buitenschools opvangen van kinderen die een basisschool bezoeken. – Kind: Een kind in de leeftijd van 10 weken tot 13 jaar. – De contractant: De ouder/verzorger die ten behoeve van een kind, de plaatsingsovereenkomst met ’t Schelpje afsluit. – Ouderbetrokkenheid: Betrokkenheid van ouders/verzorgers van de geplaatste kinderen met betrekking tot zaken die rechtstreeks verband houden met (het beleid omtrent) de opvang van hun kinderen en met betrekking tot het vaststellen of wijzigen van een regeling op het gebied van behandeling van klachten. – Plaatsingsovereenkomst: De overeenkomst tussen ’t Schelpje en de contractant met betrekking tot het opnemen van kinderen in het kinderdagverblijf, ook wel contract genoemd. – Oudercommissie: Advies- en overlegorgaan ingesteld door het kinderdagverblijf, bestaande uit een vertegenwoordiging van ouders en verzorgers van de geplaatste kinderen.
Artikel 2: Toepasselijkheid van deze Voorwaarden
Deze algemene voorwaarden gelden voor iedere plaatsingsbevestiging en plaatsingsovereenkomst tussen ’t Schelpje en de contractant voor zover van deze voorwaarden niet bij de plaatsingsovereenkomst uitdrukkelijk is afgeweken. ’t Schelpje draagt er zorg voor, dat een exemplaar van deze Algemene Voorwaarden aan de contractant ter beschikking wordt gesteld. De contractant is verplicht de bepalingen van het reglement alsmede de wijzigingen daarin en voorts eventuele door of vanwege ’t Schelpje ingestelde richtlijnen van het kinderdagverblijf na te leven. De regels in het informatieboekje vormen een onafscheidelijk geheel met deze algemene voorwaarden. Bedingen en plaatsingsovereenkomsten die van deze Algemene Voorwaarden afwijken zijn uitsluitend rechtsgeldig mits deze door ‘t Schelpje uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.
Artikel 3: De Kennismaking
3.1 ‘t Schelpje biedt schriftelijk informatie en/of elektronisch informatie op haar website ter kennismaking aan, die voldoende gedetailleerd is om de contractant bij hun oriëntatie op de markt een nadere keuze over de kinderopvang te kunnen laten maken.
3.2 De informatie bevat tenminste de volgende elementen: – De aard en omvang van de in de vestiging te verlenen opvang: De soort opvang, aanbod voor hoeveel & welke dagdelen met een aangegeven minimum en de mogelijkheden van flexibele opvang met een aangegeven minimum. – (Een samenvatting van) Het door het kinderdagverblijf ontwikkelde pedagogisch beleidsplan, waarin de voor dit kinderdagverblijf kenmerkende wijze van omgang met kinderen en ouders wordt omschreven; de uitgebreide versie van het pedagogisch beleidsplan is op aanvraag beschikbaar. – De wijze waarop het kinderdagverblijf aan de oudercommissie dan wel andere vorm van ouderbetrokkenheid heeft vormgegeven. – De op dit moment geldende prijs van alle reguliere en eventuele extra diensten inclusief de hoogte van annuleringskosten en de voorwaarden waaronder annulering mogelijk is; de wijze van betaling. – De vorm en frequentie van informatie-uitwisseling, waaronder het aantal oudergesprekken dat er in principe per jaar wordt gehouden. – Het hygiënebeleid, veiligheidsbeleid, privacybeleid, ziektebeleid en medisch handelen. – De klachtenprocedure. – De opzegtermijn en de dag van de maand waarop kan worden opgezegd. – De getalsverhouding tussen groepsleiding en aantal kinderen per leeftijdscategorie. – Informatie aangaande de groepen en de beschikbare ruimte. – De openingstijden en –dagen van het kinderdagverblijf alsmede de tijden waarop de kinderen ontvangen worden en het kinderdagverblijf verlaten. Hieronder is begrepen, indien van toepassing, informatie over de wijze waarop de afstand tussen school en het kinderdagverblijf overbrugd wordt (wijze van vervoer en al dan niet onder begeleiding) en afspraken over het al dan niet zelfstandig naar huis gaan. Verder is hieronder begrepen informatie over de opvang tijdens vakantiedagen en extra vrije dagen van school. – De al dan niet door het kinderdagverblijf te verzorgen voeding en de eventuele mogelijkheid van het maken van specifieke afspraken over de voeding en verzorging.
3.3 De ouder(s)/verzorger(s) kan/kunnen zich via een inschrijfformulier schriftelijk dan wel elektronisch aanmelden als geïnteresseerde(n) bij het kinderdagverblijf voor een bepaalde soort opvang voor een bepaald kind voor een bepaalde tijdsduur.
Artikel 4: Het Aanbod
4.1 Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de te leveren diensten om een definitieve keuze voor het kinderdagverblijf door de ouder(s)/verzorger(s) mogelijk te maken.
4.2 Het aanbod bevat minimaal dezelfde informatie-elementen als genoemd in artikel 3 alsmede: – De naam en leeftijd van het kind. – De beschikbare ingangsdatum voor plaatsing alsmede de tijdsduur. – Aanvang en duur wenperiode. – Overige specifieke afspraken tussen het kinderdagverblijf en contractant over de voeding en verzorging van het kind. – De aangeboden medische handelingen (zie artikel 11 lid 2) zulks indien de contractant daar om heeft verzocht en het kinderdagverblijf beschikt over de mogelijkheden daartoe. – De mededeling dat het kinderdagverblijf op een vertrouwelijke manier met de ontvangen gegevens zal omgaan en deze niet aan derden ter beschikking zal stellen, behoudens bij wet vastgelegde uitzonderingen.
4.3 De ouder(s)/verzorger(s) dient/dienen binnen vijf dagen te laten weten of het aanbod tot plaatsing al dan niet wordt aanvaard.
4.4 Het aanbod wijst op de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden en gaat vergezeld met een exemplaar daarvan.
4.5 Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is gedurende de reactietermijn onherroepelijk. Indien de reactietermijn is verstreken is het aanbod als vervallen te beschouwen.
Artikel 5: De Plaatsingsovereenkomst
5.1 De plaatsingsovereenkomst komt schriftelijk dan wel elektronisch tot stand op het moment dat de ouder(s)/verzorger(s) een exemplaar van het aanbod voorzien van een schriftelijk dan wel elektronische handtekening, het vervolgens aan het kinderdagverblijf retourneert/retourneren en het kinderdagverblijf deze heeft ontvangen. Het kinderdagverblijf bevestigt de plaatsingsovereenkomst aan de contractant. Daardoor ontstaan, anders dan door het insturen van het inschrijfformulier ( zie artikel 3 lid 3), ook voor de contractant verplichtingen.
5.2 Incidentele wijzigingen in de opvang laten de plaatsingsovereenkomst onverlet.
Artikel 6: Het Intakegesprek
6.1 Tijdig voor de aanvang van de feitelijke plaatsing nodigt het kinderdagverblijf de contractant uit voor een intakegesprek. In dit gesprek worden de voor de opvang benodigde specifieke gegevens van de contractant en het kind besproken. Het kinderdagverblijf en de contractant spreken daarbij af om elkaar, voor zover nodig, regelmatig te informeren of er sprake is van algemene of tijdelijke aandachtspunten en bijzonderheden voor de specifieke opvang van het kind (dagritme, voeding, ziekte en dergelijke).
6.2 Het kinderdagverblijf wijst er in het intakegesprek op dat:
– Het kinderdagverblijf gehouden is op de gezondheid van het kind te letten en daarover met de ouder te communiceren.
– De contractant wettelijk aansprakelijk is voor schade veroorzaakt door zijn/haar kind.
6.3 Het kinderdagverblijf en de contractant bevestigen de bij het intakegesprek gemaakte afspraken schriftelijk dan wel elektronisch.
Artikel 7: Duur, Wijziging en Beëindiging van de Plaatsingsovereenkomst
7.1 Plaatsingsovereenkomsten m.b.t. dagopvang duren, tenzij schriftelijk dan wel elektronisch anders is overeengekomen, tot de vierde verjaardag van het kind.
7.2 Indien partijen overeenkomen dat er sprake is van verlenging van de plaatsingsovereenkomst, wordt dit door beide partijen schriftelijk dan wel elektronisch bevestigd. De Algemene Voorwaarden blijven in dat geval van toepassing.
7.3 Bij overlijden van het kind is de plaatsingsovereenkomst van rechtswege per direct beëindigd. Bij nieuw ingetreden blijvende invaliditeit die het functioneren op de onderneming in kinderopvang kan beïnvloeden hebben de ouders en het kinderdagverblijf het recht om de plaatsingsovereenkomst per direct te beëindigen.
7.4 Elk der partijen heeft het recht de plaatsingsovereenkomst of een gedeelte van het aantal overeengekomen dagdelen te beëindigen door middel van een aan de wederpartij gerichte schriftelijke dan wel elektronische verklaring, met in achtneming van een opzegtermijn van één maand, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.De opzegtermijn gaat te allen tijde per de laatste dag van de maand in.
Artikel 8: Toegankelijkheid
8.1 Het kinderdagverblijf is in beginsel toegankelijk voor elk kind zolang hierover overeenstemming bestaat tussen het kinderdagverblijf en de contractant.
8.2 Het kinderdagverblijf behoudt zich het recht voor om een geplaatst kind voor opvang te weigeren voor de duur van de periode dat het kind door ziekte of anderszins extra verzorgingsbehoeftig is, dan wel een gezondheidsrisico vormt voor de andere aanwezigen binnen het kinderdagverblijf en een normale opvang van het kind en de andere kinderen redelijkerwijs niet van het kinderdagverblijf mag worden verwacht.
8.3 Indien een geplaatst kind, nadat diens ouders daartoe zijn aangemaand, zodanig gedrag blijft vertonen dat daardoor gevaar ontstaat voor de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid van de overige opgevangen kinderen, dan wel het kind niet op de gebruikelijke wijze kan worden opgevangen, heeft het kinderdagverblijf het recht op redelijke grond en met inachtneming van een redelijke termijn de toegang tot het kinderdagverblijf te weigeren en de plaatsingsovereenkomst op te zeggen. Het kinderdagverblijf kan dan naar vermogen verwijzen naar een voor de opvang van dit kind beter geschikte instantie.
8.4 Wanneer de contractant het niet eens is met de door het kinderdagverblijf geweigerde toegang op grond van het vorige lid, kan hij/zij dit aan de klachtencommissie voorleggen. Deze zal dan hierover een voor beide partijen bindende uitspraak doen.
Artikel 9: De prijs en prijswijzigingen
9.1 De prijs die de contractant dient te betalen wordt vooraf overeengekomen.
9.2 Prijswijzigingen worden door het kinderdagverblijf tijdig van te voren aangekondigd, met een termijn van drie maanden tevoren.
Artikel 10: Annulering
Vanaf het moment van ondertekening van de plaatsingsovereenkomst tot de ingangsdatum van de plaatsingsovereenkomst heeft de contractant de mogelijkheid de plaatsingsovereenkomst te annuleren. Indien de annulering minimaal twee maanden voor de plaatsing schriftelijk dan wel elektronisch wordt doorgegeven kan er kosteloos geannuleerd worden. Indien de contractant niet minimaal twee maanden voor de plaatsingsdatum het contract annuleert, wordt door het kinderdagverblijf twee maanden conform de plaatsingsovereenkomst gefactureerd.
Artikel 11: De Dienst
11.1 Het kinderdagverblijf staat ervoor in dat de verrichte werkzaamheden van het kinderdagverblijf in overeenstemming is met de plaatsingsovereenkomst en de wettelijke eisen. Het kinderdagverblijf treft zodanige personele en materiële voorzieningen dat het kinderdagverblijf optimaal geschikt is voor de opvang van kinderen en draagt zorg voor een verantwoorde opvang van kinderen in het kinderdagverblijf.
11.2 Het kinderdagverblijf kan er voor kiezen extra dienstverlening in de sfeer van medisch handelen aan te bieden. De daarmee belaste medewerker voldoen aan de eisen in de wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg. Indien het kinderdagverblijf daarvoor kiest, zijn de geneeskundige handelingen onderworpen aan de hiervoor uit het BW voortvloeiende wettelijke verplichtingen zoals een zorg- en informatieplicht en een geheimhoudingsplicht.
11.3 De contractant is bij het brengen van het kind verantwoordelijk voor zijn kind tot het moment dat het kind de groeps- of speelruimte betreedt. Het kinderdagverblijf is vervolgens verantwoordelijk voor het kind tot het moment dat de contractant(en) bij het halen van het kind de groeps- of speelruimte betreedt. Het kinderdagverblijf kan de contractant wijzen op de juridische consequenties van het stelselmatig niet op tijd brengen of halen van zijn of haar kind (niet-nakoming van de plaatsingsovereenkomst: BW-artikelen 6:262, 265 en 252 jo. 3:290).
11.4 Het kinderdagverblijf verplicht de contractant dat deze de ophaalbevoegdheid van een derde tijdig mededeelt aan het kinderdagverblijf.
11.5 Het kinderdagverblijf en de contractant dragen samen zorg voor een adequate informatie-uitwisseling over het kind. Het kinderdagverblijf houdt voor zover dit redelijk mogelijk is, ook in verband met de contacten met de andere kinderen, rekening met de individuele wensen van de contractant.
Artikel 12: Vakmanschap en Materiële Verzorging
12.1 Het kinderdagverblijf staat ervoor in dat de verrichte werkzaamheden voor de kinderopvang worden verricht overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal. Het kinderdagverblijf voldoet minimaal aan de wettelijke eisen op het gebied van kwaliteit en veiligheid.
12.2 De medewerkers van het kinderdagverblijf zijn in het bezit van een verklaring omtrent gedrag, afgegeven volgens de wet Justitiële gegevens. De werknemer overlegt een dergelijke verklaring aan hetkinderdagverblijf voor aanvang van zijn of haar werkzaamheden. De werknemers van het kinderdagverblijf voldoen aan de eisen van betrouwbaarheid en vakbekwaamheid in wetgeving.
Artikel 13: De Betaling / Niet-tijdige Betaling
13.1 De contractant is verantwoordelijk voor tijdige betaling aan het kinderdagverblijf.
13.2 Betaling geschiedt minimaal eens per maand en niet langer dan een maand vooruit.
13.3 De contractant is in verzuim na het verstrijken van de betalingsdatum. De ondernemer zendt na het verstrijken van die datum schriftelijk een betalingsherinnering en geeft de contractant de gelegenheid binnen veertien dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering alsnog tot betaling over te gaan.
13.4 Over de betaling die niet tijdig is verricht, is het kinderdagverblijf gerechtigd zonder aankondiging de wettelijke rente van de verstreken betaaldatum in rekening te brengen tot de dag van ontvangst van al het verschuldigde.
13.5 Het kinderdagverblijf kan de plaatsingsovereenkomst met contractant die twee maanden niet heeft betaald, per aangetekende brief of persoonlijke aanzegging met ontvangstbevestiging, met onmiddellijke ingang opzeggen. De opvang eindigt dan per direct.
13.6 Alle kosten van invordering, zowel buitengerechtelijke als gerechtelijk zijn voor rekening van de contractant als de kosten het gevolg zijn van het handelen van de contractant, waardoor bijdragen van derden, zoals de belastingdienst, niet of niet tijdig worden ontvangen door het kinderdagverblijf.
Artikel 14: Aansprakelijkheid van het Kinderdagverblijf en de Contractant
Partijen zijn aansprakelijk voor zover dit uit de wet of de plaatsingsovereenkomst voortvloeit. Ieder dient een eigen (WA en/of ongevallen en ziektekosten) verzekering af te sluiten en in stand te houden. Indien de contractant voor het kind speciale medicijn- of dieetvoorschriften heeft en daarvoor aan het kind medicijnen of eigen voeding meegeeft, blijft de contractant voor het gebruik daarvan volledig aansprakelijk. Het is aan het kinderdagverblijf om te beslissen of zij het doen toedienen van die speciale medicatie en/of voeding wil uitvoeren, het kinderdagverblijf is daarvoor nimmer aansprakelijk.
Artikel 15: Klachten
15.1 Klachten over de uitvoering van de plaatsingsovereenkomst dienen volledig en duidelijk omschreven te worden ingediend bij het kinderdagverblijf binnen twee weken nadat de contractant de gebreken heeft geconstateerd of heeft kunnen constateren. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de contractant zijn rechten ter zake verliest.
15.2 Het kinderdagverblijf behandelt de klacht plaatsingsovereenkomstig de interne klachtenprocedure. Zie hiervoor kopje klachtenregeling op de website www.schelpje.nl Bij het opstellen of wijzigen van deze procedure bestaat ouderbetrokkenheid in de zin van artikel 1 van deze Algemene Voorwaarden.
15.3 Kinderdagverblijf ‘t Schelpje is aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen. Op de website www.schelpje.nl staat onder kopje beleid/klachtenregeling informatie over de wijze hoe u een klacht intern en extern kunt indienen en de behandeling hiervan.
Artikel 16: Informatiebescherming en privacybewaking
Uiteraard mag u van kinderdagverblijf ’t Schelpje verwachten dat er zeer zorgvuldig met persoonsgegevens wordt omgegaan. Om die privacy te borgen en te beschermen is een privacyreglement opgesteld. Elke medewerker moet volgens de richtlijnen die in dit reglement zijn beschreven, werken. Het privacyreglement kunt u inzien op kinderdagverblijf ’t Schelpje.
Kinderdagverblijf ’t Schelpje verwerkt gegevens van personeel, kinderen en hun (ouder)s/verzorger(s) en debiteuren en crediteuren. Er worden niet meer gegevens gevraagd en verwerkt dan strikt noodzakelijk zijn voor de taken die wij moeten uitvoeren. Wij gebruiken de door u verstrekte gegevens om:
– Uw aanvraag af te handelen
– Een contract voor plaatsing met u af te sluiten
– U de facturen te sturen en de automatische incasso uit te voeren.
– Uw kind de beste mogelijke opvang/zorg te verlenen.
– Aan onze verplichtingen te voldoen die de wet ons oplegt.
– Onze website te analyseren, onderhouden, beveiligen en optimaliseren.
Artikel 17: Slotbepalingen
17.1 In die gevallen waarin deze plaatsingsovereenkomst niet voorziet, streven partijen naar het bereiken van een oplossing naar redelijkheid en billijkheid.
17.2 Alle geschillen en vorderingen, welke uit of in verband met deze plaatsingsovereenkomst en Algemene Voorwaarden voortvloeien en welke niet in der minne geregeld kunnen worden, zullen worden voorgelegd aan de bevoegd Nederlandse Rechter